Author Topic: Luther 2017 - ich in klein - miniature me :-)  (Read 5338 times)

Offline tahra

• Playmo Guru
    • playkingdoms
Re: Luther 2017 - ich in klein - miniature me :-)
« Reply #20 on: February 07, 2015, 16:25:40 »
Thank you!

Online Macruran

• desperate but not serious
  • Moderator
  • Playmo Master
  • Hiya!
    • my incomplete collection spreadsheet
« Reply #21 on: February 07, 2015, 17:44:49 »
Shouldn't Martin be holding a hammer and a scroll of theses?
"We like things in little." - G. Stein  
 :roman:

Offline Junker Jörg

• Playmo Addict
  • Hier stehe ich, ich kann auch anders.
« Reply #22 on: February 07, 2015, 20:47:28 »
"Bamberger reiter", very legit-but seems to be missing his mantle?
Autsch, indeed, I forgot to cloak the poor lad. Thanks for tipping me off, I just fixed that. Den Mantel hatte ich in der Tat übersehen - danke für den Hinweis, der Herr ist nun bemantelt.

Ja, sollte er. "Luther 2017" ist das Jubiläum des Thesenanschlags. Am 31. 10. 1517 hatte Martin Luther seinen Protest v.a. gegen den Ablaßhandel mit 95 Thesen an die Tür der Schloßkirche zu Wittenberg, wo er Professor war, genagelt. Erst vier Jahre später, als er sich unter dem Decknamen "Junker Jörg" vor Kaiser und Papst auf der Wartburg versteckte, übersetzte er das Neue Testament. Die erste vollständige Übersetzung von ihm datiert auf 1534. Die Bibel, die er in Händen hält, paßt überhauptnicht zum Datum - wohl aber zu Luthers Lebensleistung.

He should indeed. "Luther 2017" is celebrating the 500th anniversary of Luthers placarding of the 95 Propositions ("95 Thesen"). On October 31st Luther affixed his written protest against the custom of selling of indulgences at Wittenberg Schloßkirche's gate. And it wasn't before four years later that Luther, hiding as from pope and Kaiser at Wartburg castle and calling himself  "Junker Jörg", translated the New Testament. A complete German bible was presented in 1534. Luther holding a German Bible therefor's not matching "Luther 2017" - nonetheless it's presenting his two great achievements in one.

jj:

P.S. Die ganze Geschichte gibt's hier (KLICK)

Klick here for the full story.
« Last Edit: February 07, 2015, 21:55:47 by Junker Jörg »
Lust auf Bilder? => www.klickywelt.de (mit Anmeldung)
Fancy more pics? => www.klickywelt.de (sign in to see)

Offline Birdie

• Playmo Master
« Reply #23 on: February 07, 2015, 23:38:08 »
Thanks for the extra info, I didn't know about his pseudonym - I understand the link to your avatar now  :)

Online Macruran

• Moderator
  • Playmo Master
  • Hiya!
« Reply #24 on: February 07, 2015, 23:49:25 »
95 Propositions ("95 Thesen")

I've always seen this Englished as "95 theses" - the correct (Greek) plural of "thesis". When I was young I mistakenly thought it was the plural of "these" and pronounced it that way. I couldn't figure out what it meant!

Thanks for the extra info, I didn't know about his pseudonym - I understand the link to your avatar now  :)

His tagline too - "Hier stehe ich...". Famous line.

Offline Junker Jörg

• Playmo Addict
« Reply #25 on: February 08, 2015, 11:32:05 »
I've always seen this Englished as "95 theses" - the correct (Greek) plural of "thesis".
To be honest, to me "Anschlag der 95 Thesen" it's a fixed term and I never considered how it's called abroad. So when writing here I consulted a dictionary offering me that phrase. Driven by your comment I went through some texts written by UK Lutherans, reading: 95 Theses. So it seems, that's the better translation. But maybe a native speaker could help here?

Nachdem der "Anschlag der 95 Thesen" für mich ein so stehender Begriff ist, hatte ich mir nie Gedanken über eine Übersetzung gemacht. Erst für den Beitrag oben habe ich im Wörterbuch nachgeschlagen und die "propositions" gefunden. Inzwischen habe ich ein wenig in Texten britischer Lutheraner geblättert und auch "95 Theses" gefunden. Das ist dann wohl die bessere Wortwahl.

jj:

Offline Junker Jörg

• Playmo Addict
« Reply #26 on: February 08, 2015, 11:37:02 »

Better by now - So besser?

jj:

Offline playmofire

• Klicky Firemeister
  • Playmo Guru
    • Copt Hewick Volunteer Fire Brigade - probably the world's smallest fire brigade!
« Reply #27 on: February 08, 2015, 11:51:21 »
To be honest, to me "Anschlag der 95 Thesen" it's a fixed term and I never considered how it's called abroad. So when writing here I consulted a dictionary offering me that phrase. Driven by your comment I went through some texts written by UK Lutherans, reading: 95 Theses. So it seems, that's the better translation. But maybe a native speaker could help here?

Nachdem der "Anschlag der 95 Thesen" für mich ein so stehender Begriff ist, hatte ich mir nie Gedanken über eine Übersetzung gemacht. Erst für den Beitrag oben habe ich im Wörterbuch nachgeschlagen und die "propositions" gefunden. Inzwischen habe ich ein wenig in Texten britischer Lutheraner geblättert und auch "95 Theses" gefunden. Das ist dann wohl die bessere Wortwahl.

jj:

Yes, the standard English translation is the 95 Theses.
“Today well-lived makes every yesterday a day of happiness to remember and every tomorrow a vision of hope.”

Online Macruran

• Moderator
  • Playmo Master
  • Hiya!
« Reply #28 on: February 08, 2015, 19:57:36 »
Better by now - So besser?

Perfect!

They really need to do a whole theme of historical figures.

Offline Junker Jörg

• Playmo Addict
« Reply #29 on: February 11, 2015, 07:15:56 »
Perfect!

Danke, das freut mich - nice to read, thanks  :).

As the first number of Lutherklickys offered by Nuremberg Tourist Information (19,000) acutally's sold out: there's no need to worry. On April 20th the next Luthers ready to be purchased are to be exptected. So don't panic  8-).

Aus der Nürnberger Touristeninformation, die den Lutherklicky ins Leben gerufen hat, war gestern zu vernehmen: Die ersten 19.000 Figuren sind verkauft (über den Verbleibt weiterer 15.000, die an den deutschen Tourismusverband gegangen sind, konnte man mir nichts sagen), aber Nachschub ist unterwegs: Ab dem 20. April wird der Lutherklicky wieder zu haben sein.

jj:

P.S. Dem Wunsch nach einer Playmobilwartburg wird übrigens nicht stattgegeben werden: